You are currently viewing אנטומיה של מערכת השתן ואטיולוגיה של בריחת שתן במבוגרים
מערכת השתן - ד"ר אלעד לאור

אנטומיה של מערכת השתן ואטיולוגיה של בריחת שתן במבוגרים

בריחת שתן היא מצב נפוץ ולעתים קרובות מעיק. המצב הזה המשפיע על מיליוני מבוגרים ברחבי העולם. הבעיה הזו מתבטאת בדליפה לא מכוונת של שתן, שיכולה לנוע בין טפטופים קלים מדי פעם לאירועים חמורים ותכופים. הבנת יחסי הגומלין המורכבים בין האנטומיה של מערכת השתן והגורמים לבריחת שתן חיונית לניהול וטיפול יעילים, כפי שמסביר ד”ר אלעד לאור, גריאטר מנוסה.

האנטומיה של מערכת השתן

מערכת השתן היא רשת מתוזמרת היטב של איברים האחראים לייצור, אחסון וסילוק השתן. היא מורכבת ממספר מרכיבים מרכזיים:

  1. כליות: איברים אלה בצורת שעועית, מסננים חומרי פסולת וחומרים עודפים מהדם כדי לייצר שתן. הם ממוקמים בגב העליון, כליה אחת בכל צד.
  2. שופכנים: צינורות צרים אלו מחברים את הכליות לשלפוחית השתן. הם מעבירים שתן מהכליות אל שלפוחית השתן.
  3. שלפוחית השתן: שלפוחית השתן היא שק שרירי שאוגר שתן עד שהוא מוכן לריקון. הקיבולת שלו יכולה להשתנות, אבל היא בדרך כלל מחזיקה עד 16 אונקיות של שתן.
  4. השופכה: השופכה היא הצינור שדרכו יוצא השתן מהגוף. אצל נשים היא קצרה יותר וממוקמת קרוב יותר לפי הטבעת, ואילו אצל גברים היא עוברת דרך בלוטת הערמונית.

“הבנת המבנה והתפקוד של רכיבים אלו חיונית, שכן בעיות בכל חלק של מערכת השתן עלולות להוביל לבריחת שתן”, טוען ד”ר אלעד לאור.

בריחת שתן במבוגרים - ד"ר אלעד לאור

האטיולוגיה של בריחת שתן של מבוגרים

בריחת שתן במבוגרים יכולה להיגרם ממגוון גורמים, ולעתים קרובות היא נובעת משילוב של גורמים אלו. להלן כמה מהסיבות הנפוצות:

  1. חולשת שרירים: היחלשות של שרירי רצפת האגן, התומכים בשלפוחית השתן והשופכה, היא גורם שכיח לבריחת שתן במאמץ. סוג זה של בריחת שתן מתרחש כאשר לחץ על שלפוחית השתן (למשל, משיעול, התעטשות או הרמה) מוביל לדליפת שתן.
  2. נזק עצבי: לעצבים יש תפקיד מכריע בשליטה בשלפוחית השתן ובסוגרים שלה. נזק לעצבים אלה עקב מצבים כמו סוכרת, טרשת נפוצה או פציעות בחוט השדרה עלול לשבש את תפקוד תקין של שלפוחית השתן ולהוביל לבריחת שתן תכופה.
  3. זיהום או דלקת: זיהומים בדרכי השתן, כגון דלקות בדרכי השתן (UTI), עלולים לגרום לבריחת שתן זמנית. דלקת עלולה לגרות את שלפוחית השתן ולגרום לתסמינים של דחיפות ותדירות במתן שתן.
  4. תרופות: תרופות מסוימות, במיוחד משתנות, יכולות להגביר את ייצור השתן ולהוביל לבריחת שתן. בנוסף, תרופות מסוימות יכולות להרפות את שריר שלפוחית השתן, ולגרום לדליפת שתן. בהקשר זה, ממליץ דוקטור אלעד לאור לעבור מדי כמה חודשים על התרופות הניתנות עם הרופא המטפל ולבחון אם ניתן לשנות את הרכבן, כך שיכילו פחות תרופות משתנות.
  5. בעיות מבניות: חריגות אנטומיות או חסימות במערכת השתן, כמו ערמונית מוגדלת אצל גברים, עלולות לעכב את זרימת השתן התקינה ולתרום לבריחת שתן.
  6. שינויים הקשורים לגיל: ככל שאנשים מתבגרים, השרירים והרקמות התומכים בשלפוחית השתן עלולים להיחלש, מה שמוביל לסבירות גבוהה יותר לבריחת שתן.
  7. גורמי אורח חיים: השמנת יתר, עישון וצריכת יתר של קפאין או אלכוהול יכולים להחמיר את בריחת שתן או להגדיל את הסיכוי שלה להתרחש.

“הבנת המבנה האנטומי של מערכת השתן והגורמים הפוטנציאליים לבריחת שתן היא השלב הראשון באבחון וטיפול יעילים בבעיה”, מסכם ד”ר אלעד לאור. “אפשרויות הטיפול עשויות לכלול שינויים באורח החיים, תרגילי רצפת האגן, תרופות, ובמקרים מסוימים, התערבויות כירורגיות”. אנשים החווים בריחת שתן, על אף המבוכה, רצוי כי יפנו להערכה רפואית כדי לקבוע את הסיבה הספציפית ויקבלו טיפול מותאם. עם הגישה הנכונה, מבוגרים רבים יכולים להחזיר לעצמם את השליטה ולשפר משמעותית את איכות חייהם.

כתיבת תגובה