You are currently viewing אלעד לאור: אושרה התרופה החדשה לקורונה

אלעד לאור: אושרה התרופה החדשה לקורונה

ד”ר אלעד לאור מסביר כי צוות המומחים המייעץ ל-FDA המליץ על אישור התרופה החדשה נגד קורונה

אלעד לאור - התרופה החדשה לקורונה
ה-FDA יחליט אם לאשר את התרופה ומי יקבל אותה | אלעד לאור

פאנל המומחים המייעץ למינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) החליט להמליץ על אישור התרופה נגד קורונה של חברת מרק. אלעד לאור מסביר כי הצוות הצביע בעד ההמלצה ברוב של 13 מול עשרה מתנגדים, וציין כי יתרונותיה של התרופה עולים על הסיכונים האפשריים ממנה. התרופה, מולנופירביר, היא הראשונה בעולם הניתנת בגלולות לטיפול ביתי בחולי קורונה. ה-FDA יחליט אם לאשר את התרופה ומי יקבל אותה. בריטניה היתה לפני כחודש הראשונה בעולם לאשר את השימוש בתרופה בחולים בני 18 ומעלה שנמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה.

תרופות רק לחולים קשים? אלעד לאור מסביר

לאחר שפותחו מספר חיסונים בהצלחה, חברות תרופות רבות מנסות לפתח תרופות שנועדו לטפל בחולי הקורונה. מדובר בתרופות שלא נועדו רק לטפל בחולים הקשים, אלא גם למנוע את ההידרדרות של החולים הקלים והבינוניים וכתוצאה מכך – לקצר זמני אישפוז, להוריד עמוס מהמערכת ולמנוע סיבוכים ארוכי טווח ותמותה מקורונה. עד כה, פותחו מספר תרופות לקורונה אך הן היו תרופות שניתנו דרך הווריד, דבר שהגביל בצורה משמעותית את היכולת לתת את הטיפול בקהילה. אלעד לאור סבור כי כעת ייתכן והמצב הזה השתנה. 

חברת התרופות מרק (Merck) הודיעה כי תרופה שפיתחה לקורונה יעילה במניעת תחלואה קשה ותמותה. החברה הגרמנית פיתחה את התרופה בשיתוף חברה אמריקאית הפועלת במיאמי, ‘רידג’בק ביותרפיוטיקס’. שמה של התרופה הוא ‘מולנופיראביר’ ובניגוד לתרופות הקודמות – היא ניתנת בכדורים ולא דרך הווריד. מדובר בתרופה אנטי – וויראלית שפותחה במקור כנגד שפעת אך היא נמצאה יעילה גם כנגד וירוסים אחרים.

אלעד לאור
“תרופה אנטי – וויראלית שפותחה במקור כנגד שפעת אך היא נמצאה יעילה גם כנגד וירוסים אחרים” | אלעד לאור

בהודעת החברה הראשונה נמסר כי ניסוי קליני שערכה הראה כי היא מפחיתה ב-50% את שיעור האשפוזים והתמותה בקרב מטופלים. לפי נתונים מעודכנים שפרסמה בשבוע שעבר חברת התרופות מרק, מסביר אלעד לאור כי התרופה יעילה פחות מכפי שחשבו קודם לכן. בזמן הניסוי הקליני היא הפחיתה תמותה ואשפוזים בקרב מטופלים בסיכון גבוה בכ-30% בלבד. עוד מסביר אלעד לאור, כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות בקרב מי שקיבלו את התרופה לפי הפרסומים. הממשל הפדרלי בארה”ב הזמין מראש 1.7 מיליון מנות של התרופה של מרק, בעלות של כ-700 דולר למטופל. תרופה זו נחשבת יחסית לזולה והיא כשליש מהעלות של טיפולים אחרים שניתנים דרך הווריד.  במידה ואכן התרופה הזו תהיה יעילה במניעת הדרדרות של חולי קורנה קלים-בינוניים מדובר בתרופה שיכולה להקטין במידה משמעותית את התמותה והתחלואה מקורונה. 

גם חברת התרופות פייזר הציגה תרופה הניתנת בגלולות לטיפול בקורונה, ולפי הנתונים שפרסמה, יעילותה גבוהה יותר מזו של מולנופירביר. פייזר הצהירה על יעילות של 89% במניעת אשפוזים ומקרי מוות אצל מטופלים שנמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה ושקיבלו את הטיפול בתוך שלושה ימים מהופעת התסמינים, ויעילות של 85% כשהתרופה ניתנה בתוך חמישה ימים מרגע הופעת התסמינים. בחודשים הקרובים תובא גם היא לאישור ה-FDA.

כתיבת תגובה