You are currently viewing ד”ר אלעד לאור – בדיקת דם חדשה לזיהוי אלצהיימר

ד”ר אלעד לאור – בדיקת דם חדשה לזיהוי אלצהיימר

אלצהיימר היא אחת המחלות הקשות ביותר שתוקפת את הגיל המבוגר וגורמת לדמנציה (שיטיון). כ–30 מיליון אנשים בעולם חולים באלצהיימר, וחוקרים צופים שמספרם יוכפל עד שנת 2050, בשל קצב הזדקנות האוכלוסייה.

מהי מחלת האלצהיימר?

ד”ר אלעד לאור עונה: “מדובר במחלה הגורמת לניוון ומוות של תאי העצב במוח. המחלה נמשכת לרוב בין 8-10 שנים והיא מתחילה עם הידרדרות איטית. בדרך כלל, המחלה מתחילה עם פגיעה בזיכרון, ולאחר מכן פגיעות ביכולת ההתמצאות, יכולת החשיבה והסקת המסקנות. עם התקדמות המחלה יש פגיעה בכושר ההליכה, כושר האכילה ושליטה על הסוגרים. בסופו של דבר מחלת האלצהיימר גורמת למוות. כרגע אין תרופה או טיפול יעיל למחלת האלצהיימר, וקיימות רק תרופות שמאטות את קצב הידרדרות המחלה במקרים מסוימים”. 

מחלה הגורמת לניוון ומוות של תאי העצב במוח | תמונה: Canva

איך זה קורה?

“התהליך שפוגע במוח במחלת האלצהיימר מערב שני חלבונים שונים – חלבון בשם טאו וחלבון בשם בטא-עמילואיד. הבטא-עמילואיד מצטבר בין התאים ויוצר מעיין גושים הנקראים “פלאקים” במוח. חלבון הטאו מצטבר בתור התאים עצמם”, מסביר ד”ר לאור.

עד היום האבחון של מחלת האלצהיימר היה בעיקר קליני בלבד, כלומר, על סמך ההתנהגות של המטופל עצמו. קיימות בדיקות נוספות שיכולות להעיד על מחלת האלצהיימר, כמו למשל בדיקת חלבון הטאו בנוזל עמוד השדרה, אך הן יקרות ולא נגישות”. 

מה השתנה?

“לאחרונה התפרסם מחקר חדש ב–JAMA Network Open. המחקר הציג בדיקת דם לגילוי מחלת אלצהיימר. השימוש בה אפשר לזהות סימנים למחלה הניוונית בקרב אנשים שבגופם קיימת מוטציה גנטית הגורמת לה, כ–20 שנים לפני הופעת תסמיני הפגיעה בזיכרון ובחשיבה”, מסביר ד”ר אלעד לאור בהתרגשות.

סרט המודעות לאלצהיימר | תמונה: Canva

“בדיקת הדם בודקת את אחד החלבונים הגורמים לנזק במחלת האלצהיימר – חלבון הטאו. החוקרים מצאו שהרמות של החלבון היו מוגברות אצל אנשים עם מחלת אלצהיימר, והם יכלו להבדיל בין מחלת האלצהיימר לבין מחלות אחרות דומות הגורמות לדמנציה. הם עקבו אחרי מטופלים בריאים או עם ירידה קוגניטיבית קלה במשך שנים, וראו שרמות מוגברות של חלבון הטאו בבדיקה יכולות לנבא את התפתחות מחלת האלצהיימר. החוקרים מציינים שייתכן והבדיקה תהיה זמינה בשנים הקרובות. אם תהיה בדיקה זמינה ופשוטה, נוכל להבין יותר טוב את מהלך המחלה, ולחפש טיפולים חדשים שיוכלו למנוע את ההידרדרות המוחית”.

כתיבת תגובה