You are currently viewing אלעד לאור מסביר: מהי שלפוחית רגיזה וכיצד מאבחנים אותה?

אלעד לאור מסביר: מהי שלפוחית רגיזה וכיצד מאבחנים אותה?

שלפוחית רגיזה היא תופעה שגורמת לצורך בהשתנה לעתים קרובות עקב דחיפות ותכיפות במתן שתן. מדובר בבעיה שיכולה גם לגרום לדליפת שתן, במיוחד כאשר לא מספיקים להגיע לשירותים. התופעה יכולה להתרחש בכל גיל, אך שכיחותה עולה עם הגיל וכ-20% מהמבוגרים מעל גיל 65 סובלים מתופעה זו, כאשר התופעה נפוצה בעיקר אצל נשים. התופעה גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים, חוסר רצון לצאת מהבית או ללכת לאירועים ולמקומות ללא קירבה לשירותים, ירידה באיכות השינה והעלאת סיכון לנפילות במיוחד באמצע הלילה. 

מהם התסמינים של שלפוחית רגיזה?

“התופעה העיקרית היא דחיפות, כלומר, צורך מיידי ללכת לשירותים ולהטיל את השתן. מדובר בתחושה שלא בהכרח קשורה למידת השתן שיש בשפוחית”, אומר ד”ר אלעד לאור. 

“תופעה נוספת נקראת תכיפות – כלומר הטלת שתן בתדירות גדולה. באופן נורמלי אדם מטיל שתן בין 5 ל-7 פעמים ביום, או כל 3-5 שעות. הטלת שתן יותר מ-8 פעמים ביום נחשבת לתכיפות. בנוסף, אצל אנשים הסובלים משלפוחית רגיזה, נפוצה מאוד התופעה של השתנה בלילה. בד”כ אדם לא מתעורר בלילה כדי להשתין, ולכן אם קמים בלילה להשתין אפילו פעם אחת זה נחשב לא תקין”. 

 מהן הסיבות לשלפוחית רגיזה?

“ברוב המקרים אנחנו לא יודעים מה הבעיה הגורמת לכך, אך זו תופעה שמתגברת עם הגיל. בחלק מהמקרים יש מצבים רפואיים כמו סוכרת, ניתוחים קודמים או הפרעות נויורלוגיות שיכולות לגרום לתפקוד לא תקין של השלפוחית”. 

כיצד מאבחנים?

“בדרך כלל אין צורך בביצוע בדיקות מיוחדות ומספיקים התסמינים של תכיפות ודחיפות כדי לבצע את האבחנה. בחלק מהמקרים, כאשר יש חשד לבעיה, ניתן לשלוח לבדיקות נוספות כמו בדיקת שתן, בדיקת אולטרה-סאונד של דרכי השתן או בדיקת אורודינמיקה (בדיקה לתפקוד השלפוחית ומערכת השתן)”, מסכם ד”ר אלעד לאור.

כתיבת תגובה