You are currently viewing ד”ר אלעד לאור: הכל על הבדיקה החדשה לאיתור מוקדם של סרטן הערמונית

ד”ר אלעד לאור: הכל על הבדיקה החדשה לאיתור מוקדם של סרטן הערמונית

בלוטת הערמונית היא בלוטה הקיימת אצל גברים בלבד. דרך הבלוטה עובר צינור השתן ולכן כאשר יש בעיות בבלוטה, לעתים מתפתחות בעיות במתן שתן. תפקידה של הבלוטה הוא ייצור נוזל המגן ומזין את תאי הזרע אשר מיוצרים באשכים, ולכן היא חשובה מבחינת הפוריות.

מהו סרטן הערמונית? 

דוקטור אלעד לאור: “למעלה ממחצית הגברים בגילאי 60 ומעלה סובלים מתלונות במתן שתן. במרבית המכריע של המקרים מדובר בהגדלה שפירה של הערמונית. במקרים אחרים ייתכן ומדובר בתלונות הנגרמות ממחלת סרטן הערמונית – אחד הגידולים השכיחים ביותר בגברים. אחד מכל תשעה גברים צפוי לחלות בסרטן הערמונית במהלך חייו. איתור מוקדם של סרטן הערמונית יאפשר טיפול מוקדם, ריפוי והארכת החיים של הסובלים מסרטן זה”.

כיצד ניתן לאבחן סרטן הערמונית בשלבים המוקדמים?

“עד היום הייתה קיימת בדיקת דם כבדיקת סקר לאיתור בעיות בבלוטת הערמונית. מדובר בבדיקה הנקראת PSA. מדובר בחלבון אשר מופרש אך ורק מבלוטת הערמונית, וערכים גבוהים עלולים להצביע על המחלה. יש לציין כי מדובר בבדיקה מעט בעייתית. לחלק מן הסובלים מסרטן הערמונית יש ערכי PSA תקינים או נמוכים ולהפך – לחלק גדול מן האנשים להם יש ערכים גבוהים אין סרטן הערמונית. בנוסף, עליית PSA יכולה להתרחש במגוון מצבים שאינם קשורים לסרטן בהם הימצאות דלקת, לאחר קיום יחסים, לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית (בעיקר רכיבת אופניים) או במקרים של ערמונית גדולה במיוחד”, מסביר ד”ר לאור.

מתי כדאי לבצע את הבדיקה?

“לפי המלצות הארגון האמריקאי לסרטן, מומלץ לכל גבר בגילאי 50-70 לבצע בדיקה זו מדי שנה, או יותר מקודם אם יש היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית. במקרים בהם הועלה חשד להמצאות מחלה גידולית בערמונית (PSA מוגבר או בדיקה גופנית חשודה) המטופל נשלח בד”כ לביופסיה של הערמונית”.

מה הבשורות החדשות?

“לאחרונה פותחה בדיקה נוספת אשר יכולה לעזור בהחלטה הטיפולית לסרטן הערמונית. מדובר בבדיקה הנקראת – 4K SCORE. זוהי לא בדיקה אחת, אלא ציון שמשכלל מספר פרמטרים. מדובר בבדיקת דם במהלכה נבדקים מספר חלבונים אשר מופרשים מבלוטת הערמונית. בנוסף, ציון ה-4K מורכב מנתונים ביולוגים (החלבונים) ונתונים קליניים כדוגמת גיל המטופל, האם עבר ביופסיה בעבר, האם הערמונית חשודה בבדיקה גופנית וכו’. בסיכום הבדיקה מתקבל אחוז הסיכוי להימצאות מחלה ממאירה בערמונית בעלת משמעות קלינית, כלומר – מחלה בדרגת סיכון בינוני או גבוה אשר מצריך טיפול כדוגמת ניתוח ערמונית / קרינה. במקרים בהם ציון ה-4K נמוך מ-7.5% (סיכוי נמוך להמצאות מחלה אשר מצריכה טיפול) ניתן לשקול הימנעות מביופסיה והמלצה על מעקב”.

כתיבת תגובה