You are currently viewing האם אפשרי לטפל בבריחת שתן?
על טיפול בבריחת שתן - ד"ר אלעד לאור

האם אפשרי לטפל בבריחת שתן?

בריחת שתן היא תופעה נפוצה בקרב קשישים, אך כזו הגורמת למבוכה בקרב הסובלים והסובלות ממנה. היא נגרמת כתוצאה מסיבות שונות, אבל בשורה התחתונה מובילה לתסכול גדול. האם יש טיפול לתופעה זו? ד”ר אלעד לאור מסביר כי על מנת שניתן יהיה לטפל, צריך להבין כיצד מסווגים את בריחת השתן. הדבר מוביל לבדיקת פתולוגים בדרכי השתן, תרופות שהמטופל/ת נוטל/ת, גורמי רקע וכיו”ב. כדאי לספק כמה שיותר מידע על תכיפות מתן השתן, לנסות ולאמוד עד כמה הקשיש במצב נפשי טוב, עד כמה הוא נייד ועוד.

לעתים הסיבה לבריחת השתן היא דחיסת צואה, מה שמביא ללחץ על דרכי השופכה ולשיבוש של יציאת השתן מהגוף. במקרה כזה, תבוצע בדיקה רקטלית, ובהמשך בדיקת ערמונית ידנית. כמו כן, יש לבדוק באולטרסאונד אם קיימות שאריות שתן המצויות בשלפוחית, מבצעים תרבית שתן ובדיקות נוספות הקשורות לשלפוחית. ד”ר אלעד לאור משתף כי לא מדובר בעניין טריוויאלי עבור קשישים רבים. מעבר למבוכה, לא תמיד קל לזכות בשיתוף פעולה מיידי בבדיקות הרבות הנדרשות.

שני אפיקים לטיפול בשלפוחית בעלת פעילות יתר

  1. טיפול תרופתי – בדרך כלל לא כאופציה ראשונה. בטיפול זה מטפלים בדרך כלל בתרופות אנטיכולינרגיות להרגעת השלפוחית, שעלולות להביא לתופעות לוואי מסוימות.
  2. טיפול לשינוי הרגלים – טיפול זה שמטרתו שינוי התנהגות, ילמד את המטופלים איך מכווצים את רצפת האגן ומחזקים את שריריו, כדי שאלו יוכלו להתאפק בצורה טובה יותר. ישנו טיפול נוסף מסוג זה, והוא השתנה יזומה על מנת להתרוקן, ולהגדיל את משכי הזמן בין השתנה להשתנה בהדרגה. שינוי הרגל הקשור בצריכת מזון ומשקה, הוא ההמלצה שלא לשתות קפה מעבר לאמצע היום, שכן קפה, כידוע, נחשב למשתן מאוד.

ד”ר אלעד לאור מציין כי אם מדובר בסיבות אחרות, כמו עלייה בלחץ התוך-בטני, או התמלאות יתר, ייתכנו פתרונות בדמות טיפולים וניתוחים פולשניים. כמובן, כל טיפול יותאם לקשיש באופן פרטני, ולאחר בחינת פרמטרים רבים.

כתיבת תגובה