You are currently viewing אלעד לאור עונה: האם נמצאה תרופה לאלצהיימר? נתונים חדשים

אלעד לאור עונה: האם נמצאה תרופה לאלצהיימר? נתונים חדשים

אלצהיימר היא אחת המחלות הקשות ביותר שתוקפת את הגיל המבוגר וגורמת לדמנציה (שיטיון). כ–30 מיליון אנשים בעולם חולים באלצהיימר, וחוקרים צופים שמספרם יוכפל עד 2050 בשל קצב הזדקנות האוכלוסייה.

מהי מחלת האלצהיימר?

“מדובר במחלה הגורמת לניוון ומוות של תאי העצב במוח”, מסביר אלעד לאור, רופא במרכז הגריאטרי ‘עטרת רימונים‘. “משך המחלה הוא בדרך כלל בין 8-10 שנים והמחלה מתחילה עם הידרדרות מוחית איטית ובלתי הפיכה. בדרך כלל, המחלה מתחילה עם פגיעה בזיכרון, לאחר מכן יכולת ההתמצאות, יכולת החשיבה והסקת המסקנות”.

“עם התקדמות המחלה יש פגיעה בכושר ההליכה, כושר האכילה ושליטה על הסוגרים. בסופו של דבר מחלת האלצהיימר גורמת למוות. למרות מחקרים רבים בנושא, עד היום אין תרופה או טיפול יעיל למחלת האלצהיימר, וקיימות רק תרופות אשר מאטות את קצב הידרדרות המחלה במקרים מסוימים. התרופות הללו היו בעלת יעילות מוגבלת בלבד”.

מה השתנה? 

אלעד לאור עונה: “במשך כמעט 20 שנה לא אושרה שום תרופה חדשה לאלצהיימר, למרות מאות מחקרים בתחום. השבוע מנהל התרופות והמזון האמריקני (ה-FDA) אישר תרופה חדשה שאמורה להאט את התקדמות המחלה. התרופה שניתנת באמצעות עירוי שייכת לחברת התרופות האמריקנית ביוג’ן”.

איך עובדת התרופה?  

“אחד החלבונים אשר חשוד כגורם למחלה הוא חלבון הנקרא עמילואיד. משקעי העמילואיד במוח הם סוג מסוים שבמחלה שייתכן וגורם לתסמינים. יש לציין כי קיימים חלבונים נוספים אשר ייתכן שגורמים למחלה ולא בהכרח כי חלבון זה הוא זה שגורם לתסמינים של המחלה”. 

“מחקרים מוקדמים הראו כי התרופה Aducanumab מורידה את קצב הנסיגה הקלינית בחולי אלצהיימר בשלבים מוקדמים. התרופה מכוונת לעמילואיד. לא מדובר בתרופה שמרפאת את המחלה, אלה בכזאת שיכולה לספק יתרון משמעותי לחולים עם אלצהיימר מוקדם, כמו האטה בפגיעה הקוגניטיבית, שמירה על הזיכרון לטווח ארוך ושיפור איכות החיים. כלומר התרופה ניתנת לאנשים בתחילת המחלה ולא כאלה החולים במחלה מתקדמת”, מציין ד”ר אלעד לאור.

מה הציגו המחקרים? 

“יש לציין כי במהלך הניסויים הראשונים של התכשיר היו תוצאות סותרות, ועדיין לא ניתן לקבוע כי כי הסרת חלבונים אלה בהכרח מחזירה תפקוד קוגניטיבי באופן מלא. התרופה לא אושרה, מכיוון שהיה מדובר בניסוי קליני קטן. ה-FDA נתן אישור לחברה  לדלג על שלב II של הניסויים הקליניים (ניסויי יעילות בכמה עשרות עד מאות אנשים) ולגשת ישירות לניסוי שלב III, ממש כפי שעשתה בחיסונים לקורונה. זאת אומרת שהחברה יכולה לבצע ניסוי בקצב מהיר יותר. לכן עדיין לא ברור האם התרופה אכן מועילה או לא, ועלינו לחכות לתוצאות הניסוי הקליני בדיוק כפי שעשינו עם החיסונים לקורונה. בכל מקרה עלינו לחכות מספר שנים עד לתוצאות המחקר ולאישור התרופה”. 

כתיבת תגובה