You are currently viewing המחיר הרגשי של שבץ מוחי: תמיכה בבריאות הנפש בחולים קשישים (מדריך)
ד"ר אלעד לאור - זוג מבוגר יחדיו

המחיר הרגשי של שבץ מוחי: תמיכה בבריאות הנפש בחולים קשישים (מדריך)

תוכן עניינים

שבץ מוחי הוא אירוע בעל פוטנציאל הרסני שיכול להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית של האדם. ד”ר אלעד לאור, העוסק בתחום הגריאטריה, מציין כי למרות שרוב האנשים מקשרים שבץ עם תסמינים פיזיים כמו שיתוק או קושי בדיבור, הדבר יכול גם להשפיע עמוקות על הבריאות הנפשית של האדם.

עבור חולים קשישים, המחיר הרגשי של שבץ מוחי יכול להיות מאתגר במיוחד. לא רק שהם צריכים להתמודד עם מגבלות פיזיות, אלא שהם עלולים גם לחוות דיכאון, חרדה ובעיות רגשיות אחרות הקשורות למצבם. במדריך זה, נחקור את ההשפעה הרגשית של שבץ מוחי בחולים קשישים ונספק אסטרטגיות לתמיכה בבריאות הנפשית שלהם.

הבנת המחיר הרגשי של שבץ מוחי

שבץ מוחי יכול לגרום למגוון רחב של שינויים רגשיים ופסיכולוגיים, כולל דיכאון, חרדה, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) וכעס או תסכול. ד”ר אלעד לאור ינתח כאן מקרוב כל אחת מהתופעות האלה.

דיכאון וחרדה

דיכאון וחרדה שכיחים לאחר שבץ מוחי, וההערכות מצביעות על כך שעד שליש מהשורדים בשבץ עלולים לחוות דיכאון. מצבים אלו יכולים לגרום לתחושות של עצב, חוסר תקווה, פחד ודאגה.

חלק מהמטופלים המבוגרים עשויים להרגיש שהם איבדו שליטה על חייהם או להרגיש שהם הפכו לנטל על יקיריהם. הם עלולים להרגיש חסרי אונים, חסרי תקווה או מבודדים מאחרים בשל המגבלות הפיזיות שלהם. רגשות אלו יכולים להתעצם אם הם חסרים תמיכה חברתית או מרגישים שאין להם עם מי לדבר על הבעיות שלהם.

“חרדה יכולה להיות גם בעיה שכיחה לאחר שבץ מוחי”, מוסיף ד”ר אלעד לאור. “חלק מהמטופלים הקשישים עשויים לדאוג לגבי אירוע מוחי נוסף, לחשוש שאין ביכולתם לבצע משימות יומיומיות, או מודאגים מהתלות שלהם באחרים. הם עשויים גם לדאוג מהיכולת להרשות לעצמם טיפול רפואי או להוות נטל כלכלי על משפחותיהם”.

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

PTSD הוא מצב שיכול להתפתח לאחר שמישהו חווה אירוע טראומתי או היה עד לו. למרות ש-PTSD מזוהה לעתים קרובות עם הלומי קרב, הדבר יכול להשפיע גם על שורדי שבץ. עד שליש מחולי השבץ עלולים לחוות תסמינים של PTSD, כגון מחשבות חודרניות, פלאשבקים וסיוטים הקשורים לשבץ.

PTSD יכול להיות מאתגר במיוחד עבור חולים קשישים, מכיוון שהם עשויים להתקשות בעיבוד רגשותיהם או לבטא את עצמם מילולית. “הם עלולים להפוך למסוגרים, תוקפניים או אדישים עקב תסמיני ה-PTSD שלהם”, מוסיף ד”ר אלעד לאור.

כעס ותסכול

השינויים הפיזיים והקוגניטיביים שמגיעים עם שבץ עלולים להיות מתסכלים ועלולים להוביל לתחושות של כעס או עצבנות. מטופלים קשישים עלולים לחוש כעס על חוסר העצמאות שלהם או מתוסכלים מחוסר יכולתם לבצע משימות יומיומיות. הם עלולים גם להרגיש נבוכים או לחוש בושה בגלל המגבלות הפיזיות שלהם, מה שעלול להחריף את רגשות הכעס שלהם.

כעס ותסכול יכולים להיות קשים לניהול, במיוחד אם מטופל קשיש מתקשה לתקשר את רגשותיו. לכן, חיוני שהסביבה הקרובה שלהם, תשאף לספק להם תמיכה רגשית ולעזור להם למצוא דרכים בריאות להתמודד עם רגשותיהם.

תמיכה בבריאות הנפש בחולים קשישים

תמיכה בבריאות הנפש בקרב נפגעי שבץ קשישים, חיונית לרווחתם הכללית. הנה כמה אסטרטגיות שכדאי לשקול, כפי שמציע ד”ר אלעד לאור:

עודדו תמיכה חברתית

תמיכה חברתית היא קריטית לבריאותם הנפשית של נפגעי שבץ. עודדו את הקשישים לבלות עם חברים, בני משפחה או קבוצות תמיכה. אם הם לא מצליחים לעזוב את ביתם, יש לשקול לנהל שיחות וידאו או שיחות טלפון עם יקיריהם או לארגן מטפל/ת שיבלו איתם.

לתת מענה לצורכי בריאות גופניים

בריאות גופנית ובריאות נפשית קשורות קשר הדוק. ודאו כי קשישים שורדי שבץ מוחי יקבלו טיפול רפואי הולם כדי לנהל את כל התסמינים הגופניים. ודאו שהם נוטלים את התרופות שלהם כפי שנקבע, ועודדו אותם לדבוק בתזונה בריאה ובתכנית פעילות גופנית.

לספק תמיכה רגשית

קשישים נפגעי שבץ מוחי עשויים להפיק תועלת מתמיכה רגשית של יקיריהם, של יועצים או מטפלים. עודדו אותם לדבר על רגשותיהם וחוויותיהם ולספק להם סביבה בטוחה ותומכת לעשות זאת. יש לשקול להסתייע ביועץ או במטפל המתמחה בהחלמה משבץ כדי לעזור להם לנהל את הרגשות שלהם.

עודדו טכניקות הרפיה

טכניקות הרפיה כמו נשימה עמוקה או מדיטציה יכולות לעזור להפחית מתח ולקדם הרפיה בקרב קשישים שורדי שבץ מוחי. שקלו להציג בפניהם את הטכניקות הללו ולעודד אותם לתרגל אותן באופן קבוע.

לטפל בשינויים קוגניטיביים

שינויים קוגניטיביים, כגון אובדן זיכרון או בלבול, יכולים להיות מאתגרים במיוחד לאחר שבץ מוחי. “חשוב לעודד את השימוש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי או באסטרטגיות אחרות לניהול שינויים אלו”, מדגיש ד”ר אלעד לאור. ודאו שהם מקבלים מספיק מנוחה ושהם עוסקים בפעילויות מעוררות נפשית כמו קריאה או חידות.

לטפל בחששות פיננסיים

שורדי שבץ קשישים רבים עשויים לדאוג למצבם הכלכלי, במיוחד אם הם אינם מסוגלים לעבוד או שיש להם חשבונות רפואיים משמעותיים. זה די מובן. אם הם זכאים לפיצוי או לקצבה מסוימים, דאגו שיקבלו אותם. השתדלו לסייע להם בכל הקשור לחשבונות ולעסוק בהרגעתם, בהנחה שהמצב הכלכלי מאפשר זאת.

סימנים מעידים - שבץ מוחי
קיים צורך בתמיכה רגשית לקשישים אחרי שבץ מוחי

סיכום

שבץ מוחי עלול לגרום לפגיעה רגשית משמעותית בחולים קשישים, אך ישנן אסטרטגיות רבות שבהן יכולים מטפלים ויקירים להשתמש כדי לתמוך בבריאותם הנפשית. על ידי מתן תמיכה רגשית וחברתית, מענה לצורכי בריאות גופניים, עידוד טכניקות הרפיה, טיפול בשינויים קוגניטיביים והתייחסות לחששות כלכליים, נוכל לעזור לקשישים שורדי שבץ מוחי לחיות חיים מספקים לאחר השבץ שלהם.

חשוב לזכור שההחלמה משבץ מוחי היא תהליך איטי ולעתים קרובות מאתגר. אבל עם התמיכה והאסטרטגיות הנכונות, מטופלים קשישים יכולים להתגבר על המחיר הרגשי המשמעותי של שבץ ולהחזיר לעצמם תחושת עצמאות ורווחה. “עודדו אותם להישאר חיוביים, להתמקד בנקודות החוזק שלהם ולחגוג את ההתקדמות שלהם לאורך הדרך”, מסכם אלעד לאור.

כתיבת תגובה