You are currently viewing איך חמשת החושים מושפעים מהגיל שלנו – ומה עושים?
חמשת החושים - ד"ר אלעד לאור

איך חמשת החושים מושפעים מהגיל שלנו – ומה עושים?

ההזדקנות היא תהליך בלתי נמנע של בני האדם, ובתהליך זה, הקשישים נתקלים בהכרח במספר עצום של שינויים הקשורים לחמשת החושים, המשפיעים באופן משמעותי על חיי היומיום שלהם ועל האינטראקציות שלהם עם העולם. ד”ר אלעד לאור, רופא גריאטר מנוסה, מסביר כי מדובר בשינויים משמעותיים לאורך העשורים המתקדמים בחיים.

“למשל, מדובר בירידה בחדות הראייה ורגישות השמיעה ועד לשינויים בטעם, בריח ובתפיסה המישושית. השינויים החושיים הקשורים לגיל מקיפים את כל חמשת החושים”, הוא מסביר. “שינויים אלו מציבים אתגרים ייחודיים לנו כרופאים בתחום ולכל המטפלים הגריאטריים. אלו שינויים המחייבים גישה רב-גונית לתת מענה לצרכים המגוונים של קשישים”.

נתעמק כאן במורכבות של שינויים חושיים הקשורים לגיל, נבחן את האתגרים שהם מציבים וגם נציע מספר פתרונות או דרכי התמודדות בטיפול הגריאטרי, כדי להעצים את החוויה החושית בקרב מבוגרים. 

חוש הראייה

שינויים בראייה הקשורים לגיל שכיחים בקרב קשירים ואפילו בקרב צעירים משמעותית מהם. “זה כולל ירידה בחדות הראייה, רגישות מופחתת לניגודיות ופגיעה בתפיסת העומק”, מפרט ד”ר אלעד לאור. “מצבים כמו קטרקט, ניוון מקולרי וגלאוקומה תורמים לשינויים אלה, ומשפיעים על פעילויות כמו קריאה, נהיגה וניווט בסביבות לא מוכרות”.

בדיקות עיניים סדירות ואמצעי תיקון מתאימים, כגון משקפיים או ניתוח ייעודי, יכולים לסייע בהתמודדות עם האתגרים הללו ולשפר את איכות החיים של מבוגרים. חשוב לבצע את הפעולות האלה בזמן כדי שאיכות החיים לא תיפגע. למשל, אדם שהפסיק לקרוא או לנהוג בעקבות בעיית ראייה, רואה פחות אנשים במהלך היום וחשוף פחות לגירוי קוגניטיבי. הסיכוי לפתח דמנציה למשל, גובר כאשר זה המצב.

חוש השמיעה

ירידה בחדות השמיעה נפוצה באוכלוסייה הגריאטרית, לרוב עקב שינויים הקשורים לגיל באוזן הפנימית או חשיפה לגורמים סביבתיים כגון רעש. הקושי הראשוני להתמודד איתו הוא קשיים בתקשורת עם הסביבה הקרובה כמו בני ובנות הזוג והילדים, אינטראקציה חברתית ותפקוד קוגניטיבי.

מכשירי שמיעה ופתרונות רבים בתחום, מסייעים מאוד לקשישים להתמודד עם הירידה בשמיעה. דרך נוספת לנסות ולהתמודד היא באמצעות קריאת שפתיים של הדובר האחר, אך הדבר רלוונטי רק אם התקשורת היא חזותית ולא טלפונית למשל.

חוש הטעם

“שינויים הקשורים לגיל בחוש הטעם עלולים להשפיע על התיאבון, התזונה וההנאה הכללית מאוכל”, מסביר ד”ר אלעד לאור. “ירידה ברגישות לטעם, במיוחד לטעמים מתוקים ומלוחים, עלולה להוביל לירידה בצריכת מזון ובמקרים קיצוניים יותר, אפילו למצב של תת תזונה”.

יותר מכך: תרופות שנצרכות לרוב על ידי קשישים, בעיות בריאות הפה ומצבים רפואיים שונים עלולים להחמיר את השינויים הללו בטעם. התערבויות כגון שינוי מרקם המזון, שיפור התיבול ושילוב מרכיבים טעימים באוכל, יכולים לעזור לעורר תיאבון ולשפר את החוויה הקולינרית למבוגרים.

חוש הריח

שינויים בחוש הריח שכיחים עם ההזדקנות, ומשפיעים על היכולת לזהות ולהבדיל בין ריחות שונים. זה יכול להשפיע ואף לסכן חיים במצבים מסוימים, מכיוון שקשישים רבים עלולים להתקשות לזהות מזון מקולקל, מצב של דליפת גז או ריח שמקורו בשריפה. בנוסף, שינויים בתפיסת הריח יכולים להפחית את ההנאה מהאכילה ולהוביל לירידה בתיאבון. 

“כאן הפתרון הוא שינויים סביבתיים”, מפרט אלעד לאור. “שינויים סביבתיים, כמו התקנת גלאי גז ואזעקות המתריעות על עשן, יחד עם תרגילים לאימון חושי, עשויים לסייע בהפחתת האתגרים הללו ולקדם סביבת חיים בטוחה עבור מבוגרים”.

אדם מבוגר

חוש המישוש

שינויים הקשורים לגיל בחוש המישוש יכולים להיות ירידה ברגישות ללחץ, טמפרטורה וכאב. הדבר יכול להעלות את הסיכון לפציעות, מכיוון שקשישים עלולים שלא להעריך נכונה מגע בחפץ חד או נשיאת סיר חם. יתר על כן, ירידה בחוש המישוש עלולה להשפיע על פעילויות חיי היומיום, כגון הלבשה וטיפוח.

ואיך מתמודדים עם האתגרים האלו? יישום אמצעי בטיחות בבית, שימוש בטכנולוגיה (למשל מד טמפרטורה) וגירוי חושי באמצעות פעילויות כמו טיפול בעיסוי או חומרים בעלי מרקם מיוחד.

ניתן לשפר את איכות החיים!

שינויים בחמשת החושים הקשורים לגיל, לא פוסחים על אף אחד מהחושים ומשתנים בהיקפם בין אדם לאדם. “כל שינוי כזה מצב לנו הרופאים הגריאטריים אתגר חדש”, מסכם ד”ר אלעד לאור. “אם נתערב ונציע פעולות ופתרונות בתחום, נוכל לשפר את איכות חייהם של קשישים רבים”.

כתיבת תגובה