You are currently viewing חיזוק הבסיס: הבנת הקשר בין בריאות רצפת האגן לבריחת שתן
תרגילים לחיזוק רצפת האגן - ד"ר אלעד לאור

חיזוק הבסיס: הבנת הקשר בין בריאות רצפת האגן לבריחת שתן

בריחת שתן היא מצב שכיח ולעתים קרובות מעיק, במיוחד בקרב קשישים, שיכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים. אמנם ישנם גורמים שונים המשפיעים על בריחת שתן, אך מרכיב מרכזי אחד הוא הבריאות והתפקוד של שרירי רצפת האגן. נחקור כאן באמצעות הגריאטר, ד”ר אלעד לאור, את הקשר המורכב בין רצפת האגן לבריחת שתן, ונדון בדרכים לשפר את תפקוד רצפת האגן כדי לסייע בניהול ובמניעה של בריחת שתן.

רצפת האגן ושליטה בשתן

רצפת האגן היא קבוצה של שרירים, רצועות ורקמות חיבור היוצרות מבנה דמוי ערסל, התומך בבסיס האגן. שרירים אלו ממלאים תפקיד מכריע בתמיכה באיברי האגן, לרבות שלפוחית השתן, הרחם (בנשים) ופי הטבעת, והם חיוניים לשמירה על בריחת שתן.

כאשר שרירי רצפת האגן נחלשים או לא מתפקדים, הדבר יכול להוביל לסוגים שונים של בריחת שתן, כולל בריחת שתן במאמץ (דליפת שתן במהלך פעילויות שמגבירות את הלחץ בבטן, כגון שיעול, התעטשות או הרמת משקל), בריחת שתן דחופה (פתאומית ואינטנסיבית), דחף למתן שתן ואחריו דליפה לא רצונית, ובריחת שתן מעורבת (שילוב של סטרס ואי שליטה בדחיפות). 

שיפור תפקוד רצפת האגן

למרבה המזל, מעיד ד”ר אלעד לאור מניסיונו עם מטופלים רבים, ישנן אסטרטגיות יעילות לשיפור תפקוד רצפת האגן וניהול בריחת שתן. להלן כמה גישות מפתח:

  1. תרגילי רצפת האגן (קיגל): תרגילי רצפת האגן, הידועים גם בתור תרגילי קיגל, כוללים כיווץ והרפיית שרירי רצפת האגן כדי לחזק אותם. תרגול קבוע ועקבי של תרגילי קיגל יכול לסייע בשיפור טונוס השרירים והסיבולת, מה שמוביל לשליטה טובה יותר בשתן. חשוב ללמוד כיצד לבצע תרגילי קיגל בצורה נכונה, שכן טכניקה לא נכונה עלולה להיות לא יעילה או אפילו להחמיר את התסמינים.
  2. פיזיותרפיה של רצפת האגן: עבור אנשים שמתקשים לבצע תרגילי קיגל בצורה נכונה או הזקוקים להדרכה ותמיכה נוספים, פיזיותרפיה ברצפת האגן יכולה להועיל מאוד. ד”ר אלעד לאור מסביר, כי פיזיותרפיסט לשיפור רצפת האגן, בהחלט יכול לספק הערכה וטיפול מותאמים אישית, כולל ביופידבק, גירוי חשמלי וטכניקות טיפול ידני למיטוב תפקוד רצפת האגן.
  3. שינויים באורח החיים: גורמי אורח חיים מסוימים יכולים להשפיע על בריאות רצפת האגן ושליטה בשתן. שמירה על משקל תקין, הימנעות מעצירות (שיכולה לאמץ את שרירי רצפת האגן), הקפדה על שתייה מספקת ותרגול טכניקות אימון לשלפוחית השתן (כגון ריקון מתוכן) יכולים לסייע בניהול בריחת שתן ולתמוך בתפקוד רצפת האגן.
  4. תזונה: גורמים תזונתיים מסוימים, כמו צריכת יתר של קפאין, אלכוהול או מזון חומצי ומתובל, עלולים לגרות את שלפוחית השתן ולהחמיר את תסמיני בריחת השתן. החלת שינויים תזונתיים, כגון הפחתת צריכת חומרים מגרים אלה בשלפוחית השתן וצריכת נוזלים נאותה, יכולה לסייע בשיפור השליטה בשלפוחית השתן.
  5. הרפיית שרירי רצפת האגן: במקרים מסוימים, שרירי רצפת האגן עשויים להיות מתוחים מדי, מה שתורם לתסמיני בריחת שתן. טכניקות כגון נשימה סרעפתית, הרפיית שרירים מתקדמת ותרגילי הרפיה של רצפת האגן, יכולות לעזור להפחית את הימתחות השרירים ולקדם הרפיה של רצפת האגן.
בריחת שתן - תופעה נפוצה בקרב מבוגרים

נסכם זאת

לרצפת האגן תפקיד מכריע בשמירה על בריחת שתן, ולכן כאשר היא בריאה ותקינה, הדבר חיוני לניהול ומניעת בריחת שתן. ד”ר אלעד לאור מסכם כי על ידי שילוב תרגילי רצפת האגן, הדרכה נכונה מפיזיותרפיסטים על אזור רצפת האגן, ביצוע שינויים באורח החיים ותרגול טכניקות הרפיה, אנשים יכולים לשפר את בריאות רצפת האגן ולהחזיר את השליטה על תפקוד שלפוחית השתן. אם חוויתם בריחת שתן, התייעצו עם איש מקצוע בתחום וקבלו הערכה אישית והמלצות לטיפול המותאמות לכם.

כתיבת תגובה