You are currently viewing מניעת שבץ מוחי: שינויים באורח החיים והפחתת סיכונים
מפגש חברתי בקרב חברים מבוגרים

מניעת שבץ מוחי: שינויים באורח החיים והפחתת סיכונים

שבץ מוחי, המכונה לעתים קרובות “התקף מוח”, הוא מצב חירום רפואי המתרחש כאשר זרימת הדם למוח מופרעת, וכתוצאה מכך עלול להיגרם נזק לתאי המוח. האירוע הקשה הזה, עלול להוביל לנכות ארוכת טווח או אפילו למוות, מסביר ד”ר אלעד לאור, שמכיר מקרים רבים של קשישים שעברו שבץ מוחי.

בעוד שגורמי סיכון לשבץ מוחי כגון גיל, מין והיסטוריה משפחתית אינם ניתנים לשינוי, ישנם מספר גורמים הניתנים לשינוי שאנשים יכולים לטפל בהם כדי להפחית את הסיכון שלהם. כך בשורות הבאות, נחקור את התפקיד של שינויים באורח החיים והיכולת שלהם להוביל להפחתת סיכונים ואולי אף למניעת שבץ מוחי. 

הבנת גורמי הסיכון לשבץ מוחי

ניתן לסווג גורמי סיכון לשבץ כבלתי ניתנים לשינוי או ניתנים לשינוי. גורמי סיכון שאינם ניתנים לשינוי כוללים גיל, מין, גזע והיסטוריה משפחתית של שבץ מוחי. גורמי סיכון הניתנים לשינוי, לעומת זאת, יכולים להיות מושפעים משינויים באורח החיים ומהתערבויות רפואיות. אלה כוללים יתר לחץ דם, עישון, סוכרת, כולסטרול גבוה, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול מופרזת ופרפור פרוזדורים (דופק לא סדיר).

כוחם של שינויים באורח החיים

שינויים באורח החיים הם המפתח להפחתת הסיכון לשבץ מוחי. תזונה בריאה למשל, היא ערך עליון, מסביר אלעד לאור. דיאטת הגישות התזונתיות להפסקת יתר לחץ דם (DASH) והדיאטה הים תיכונית, שתיהן עשירות בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים, הוכחו כמפחיתות לחץ דם ורמות כולסטרול, ובכך מפחיתות את הסיכון לשבץ מוחי. בנוסף, הגבלת כמות המלח שצורכים, צריכה מופחתת או הפסקת צריכה של שומנים רוויים ומזונות מעובדים יכולה לעזור לשמור על משקל תקין ולמנוע השמנת יתר, שהוא בפני עצמו גורם סיכון נוסף לשבץ מוחי.

פעילות גופנית סדירה גם היא חיונית למניעת שבץ מוחי. נסע להגיע לפחות ל-150 דקות בשבוע (שעתיים וחצי), של פעילות אירובית בעצימות בינונית, כגון הליכה מהירה, שחייה או רכיבה על אופניים. פעילות גופנית לא רק משפרת את בריאות הלב וכלי הדם אלא גם מסייעת בניהול משקל, הורדת לחץ דם והפחתת רמות הלחץ, כל אלו תורמים להפחתת הסיכון לשבץ מוחי.

הפסקת עישון היא אולי הצעד המשמעותי ביותר שאנשים מעשנים יכולים לנקוט כדי להפחית את הסיכון שלהם לשבץ מוחי. עישון פוגע בכלי הדם, מקדם טרשת עורקים (התקשות העורקים), ומגביר את הנטיות לקרישת דם, כל אלה מעלים את הסיכון לשבץ מוחי. אם אתם מעשנים, חפשו תמיכה מאנשי מקצוע בתחום הבריאות, תוכניות להפסקת עישון או קבוצות תמיכה כדי להפסיק לעשן בהצלחה ולתמיד. 

ניהול מחלות כרוניות

מצבים כרוניים כגון יתר לחץ דם, סוכרת וכולסטרול גבוה, הם גורמי סיכון עיקריים לשבץ מוחי. ניהול יעיל של מצבים אלו חיוני למניעת שבץ מוחי. ד”ר אלעד לאור מסביר, כי ‘ניהול’ של המצבים האלו, הם הקפדה ותשומת לב לנושא תרופות, שינויים באורח החיים וניטור קבוע. אלו מרכיבי מפתח בניהול מוצלח של המצב, על אף תנאי הפתיחה הלא אופטימליים.

עבור אנשים עם יתר לחץ דם, חשוב לעקוב אחריו באופן קבוע ולהקפיד על תרופות נגד יתר לחץ דם שנקבעו. שינויים באורח החיים, כולל הפחתת צריכת נתרן, הגברת צריכת אשלגן, שמירה על משקל תקין והגבלת צריכת אלכוהול, יכולים גם הם לסייע בהורדת לחץ הדם והפחתת הסיכון לשבץ מוחי.

באופן דומה, אנשים עם סוכרת צריכים להתמקד בשליטה ברמות הסוכר בדם באמצעות תזונה, פעילות גופנית, הקפדה על תרופות וניטור קבוע של רמת הסוכר בדם. רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לפגוע בכלי הדם ולהגביר את הסיכון לשבץ מוחי, ולכן חיוני לשמור על שליטה בסוכרת.

רמות כולסטרול גבוהות, במיוחד רמות גבוהות של כולסטרול ליפופרוטאינים בצפיפות נמוכה (LDL), יכולות לתרום להצטברות פלאק בעורקים, מה שמוביל לטרשת עורקים ולסיכון מוגבר לשבץ מוחי. שינויים באורח החיים כגון אימוץ תזונה בריאה ללב, פעילות גופנית סדירה, הפסקת עישון ונטילת תרופות להורדת כולסטרול (אם נרשמות) יכולים לסייע בהורדת רמות הכולסטרול ובהפחתת הסיכון לשבץ מוחי. 

פגיעה בזיכרון

שימוש בטכנולוגיה

בעידן הדיגיטלי, הטכנולוגיה מציעה פתרונות חדשניים למניעה או להקטנת הסיכוי ללקות בשבץ מוחי. מכשירים לבישים כגון טכנולוגיות מעקב אחר כושר ושעונים חכמים, יכולים לעקוב אחר רמות הפעילות הגופנית, לעקוב אחר קצב הלב ולחץ הדם, ולספק משוב על מצב הבריאות הכללי. יישומי סמארטפון יכולים לעזור לאנשים להגדיר יעדים, לעקוב אחר התקדמות, לקבל תזכורות להקפדה על תרופות ולגשת לחומרי קריאה מועילים בנושא שבץ. כדאי לרתום את הטכנולוגיה כדי להקטין את הסיכוי לשבץ! אנשים יכולים לנקוט בגישה פרואקטיבית לניהול בריאותם ולהפחתת הסיכון לשבץ מוחי.

סיכום

בעוד שבץ מוחי לא תמיד ניתן למניעה מוחלטת, ישנם צעדים רבים שאנשים יכולים לנקוט כדי להפחית את הסיכון שלהם. על ידי אימוץ אורח חיים בריא, ניהול יעיל של מצבים כרוניים ומינוף טכנולוגיה לתמיכה בכך, אנשים יכולים להעצים את עצמם, להשתלט על בריאותם ולמזער את הסיכון שלהם לחוות שבץ מוחי. זכרו, מניעת שבץ היא מסע לכל החיים שדורש מחויבות, אבל היתרונות של הפחתת הסיכון לשבץ הם בלתי ניתנים למדידה.

כתיבת תגובה