You are currently viewing ד”ר אלעד לאור מסביר: מהו פרפור פרוזדורים?

ד”ר אלעד לאור מסביר: מהו פרפור פרוזדורים?

פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב שכיחה מאוד בקרב מבוגרים, הדורשת התייחסות רבה כיוון שהיא יכולה לגרום לסיבוכים רבים, ובראשם שבץ מוחי. ההערכה כיום היא שפרפור פרוזדורים קיים אצל כ-1% מכלל האוכלוסייה בארץ. 

מהו פרפור פרוזדורים?

ד”ר אלעד לאור מסביר: “בלב שלנו יש 4 חללים. 2 חדרים ו2 פרוזדורים. במצב תקין, הלב פועם במהירות של 60-100 בקצב סדיר. בלב יש קוצב טבעי: תאים מיוחדים הנמצאים בעלייה, המשחררים אותות חשמליים בקצב קבוע וגורמים ללב להתכווץ בצורה סדירה. קבוצת התאים האחרים לשחרור אותות חשמליים נמצאת בעלייה הימנית ונקראת “קשרית סינוס” ולכן קצב רגיל של הלב נקרא ‘קצב סינוס'”. 

“במצבים מסוימים, העולים בשכיחות עם הגיל, מוקדים אחרים בלב שולטים בקצב הלב במקום “קשרית הסינוס” הרגילה. בפרפור פרוזדורים יש מספר רב של מוקדים בעלייה אשר שולטים בקצב הלב. פעימות מהירות ובלתי סדירות אלה של הפרוזדורים משפיעות על זרימת הדם בלב, ויוצרות דופק לא סדיר”, אומר אלעד לאור.

מה קורה במצב של פרפור פרוזדורים?

“בפרפור פרוזדורים אותות חשמליים לא סדירים יוצאים מהעליות. כתוצאה מכך, העלייה לא מתכווצת ומתרפה בקצב תקין, והיא מפרפרת מהר ובצורה לא סדירה. חדרי הלב לא מתמלאים לגמרי ולא דוחפים החוצה מספיק דם לריאות ולשאר הגוף. מצב זה עלול לגרום לעייפות או לסחרחורת, דפיקות לב מואצות או כאבים בחזה”. 

מה ההשלכות של פרפור פרוזדורים?

“התכווצות הלב בצורה לא סדירה מעלה את הסיכון להיווצרות קריש דם בלב. קריש זה נשלח מהלב ובד”כ גורם לחסימת אחד מעורקי המוח ולשבץ מוחי. פרפור פרוזדורים מעלה עד פי 5 את הסיכון לשבץ מוחי ומכפיל את הסיכון לתמותה מבעיית לב. קיומו של קצב לב בלתי תקין למשך תקופות ארוכות (שבועות או חודשים) עלול לגרום נזק ללב ובסופו של דבר עלול לגרום לאי ספיקת הלב. לכן חייבים לטפל בבעיה הזו בהקדם על מנת למנוע את הסיבוכים”, חותם אלעד לאור את דבריו.

כתיבת תגובה