You are currently viewing אלעד לאור עונה: איך לזהות פרפור פרוזדורים וכיצד לנהוג?

אלעד לאור עונה: איך לזהות פרפור פרוזדורים וכיצד לנהוג?

פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב שכיחה מאוד בקרב מבוגרים, הדורשת התייחסות רבה כיוון שהיא יכולה לגרום לסיבוכים רבים, ובראשם שבץ מוחי. ההערכה כיום היא שפרפור פרוזדורים קיים אצל כ-1% מכלל האוכלוסייה בארץ.

מהם התסמינים של פרפור פרוזדורים?

אלעד לאור מסביר: “מצב של פרפור פרוזדורים בחלק מהמקרים הוא ללא תסמינים בכלל (אי-סימפטומטי) אך לעתים הוא מלווה בתסמינים הבאים: הרגשה של דפיקות לב, דופק לא סדיר, קוצר נשימה, חולשה, סחרחורות, התעלפות או כאב בחזה”.

מהם גורמי הסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים?

“לפרפור פרוזדורים גורמים רבים, ולכן שכיחות התופעה עולה עם הגיל”, אומר דוקטור אלעד לאור. “הגורמים העיקרים שמשפיעים על הופעת פרפור הפרוזדורים הם גיל מבוגר, עודף משקל, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב שונות, מחלות כליה ופרעות בבלוטת התריס”.

כיצד מאבחנים מצב זה?

“ניתן לגלות פרפור פרוזדורים על ידי בדיקת אק”ג פשוטה. לעתים הפרפור יכול להיעלם ולהופיע מחדש ולכן יש צורך בבדיקת הולטר – שהיא בדיקת המודדת את קצב הלב במשך 24 שעות ולעתים זמן ממושך יותר”.

מהו הטיפול בפרפור פרוזדורים?

ד”ר אלעד לאור אומר כי קיימים מספר רב של טיפולים. “הם מוכוונים בהתאם לגיל של המטופל ולמידת ההפרעה של התסמינים. הטיפולים העיקריים הקיימים הם:
האטת קצב הלב ודילול הדם – בשיטה זו אנו לא מנסים להעלים את הפרפור אלא רק לשלוט בו. אנו מאטים את קצב הלב וכך הנזק שנגרם ללב מהתכווצות מהירה קטן. בנוסף הסיכון ליצירת קריש דם ושבץ מוחי יורד. עם האטת קצב הלב בד”כ התסמינים המלווים את הפרפור נעלמים. מכיוון שעדיין קיים סיכון ליצירת קריש דם ולשבץ מוחי יש צורך בנטילת תרופות מדללות דם.
הפיכת הקצב של הלב מפרפור פרוזדורים לקצב סינוס – יש מספר תרופות היכולות להעלים את הפרפור ולהחזיר את הלב לקצב נורמלי, אך חייבים ליטול את התרופות ללא הפסקה, מכיוון שאם מפסיקים הפרפור יכול לחזור. בגלל שעדיין קיים סיכון ליצירת קריש דם ולשבץ מוחי יש צורך בנטילת תרופות מדללות דם.
אם התסמינים חמורים למדיי ונמשכים זמן רב ללא הפסקה, ייתכן שיהיה צורך להפסיק את אירוע פרפור הפרוזדורים שלך באמצעות היפוך חשמלי כדי שהלב יחזור לפעום בקצב נורמלי. הליך זה מבוצע בבית החולים.
אבלציה – טיפול בו הורסים את המוקד בלב אשר אחראי לפרפור פרוזדורים. לעתים לאחר פרוצדורה זו יש צורך בהשתלת קוצב”, מסכם אלעד לאור.

כתיבת תגובה