You are currently viewing השיקום והחיים שלאחר שבץ מוחי
החיים שאחרי השבץ המוחי - ד"ר אלעד לאור

השיקום והחיים שלאחר שבץ מוחי

שבץ מוחי הוא אירוע, שבמקרים מסוימים, קשה לחזור ממנו ליכולת תפקוד מלאה. ד”ר אלעד לאור, שבמסגרת תפקידו רואה מטופלים שעברו שבץ מוחי, מעיד: “אני נתקל לא פעם בשאלה ‘מתי אני אמור לחזור למצב הקודם?’ והתשובה, במידה רבה, קשורה לפגיעה שהותיר השבץ ולחומרתה. כמו כן, התשובה תלויה בהצלחתו של הטיפול המיידי שניתן ללוקים בשבץ”.

“חשוב להדגיש, במקרים רבים ההחלמה מהשבץ המוחי לא צפויה להיות מוחלטת. ישנו שינוי או מגבלה שהוא ישאיר בקרב מי שלקה בו”, מחדד ד”ר אלעד לאור. “כאן נכנס הליך חשוב מאוד – הליך השיקום. היעד בשיקום הוא לעשות את הכל כדי להשיב את מי שעברו שבץ מוחי לחיים שהכירו ולתפקוד נורמלי. ההליך השיקומי צפוי להימשך בהתאם לחומרת השבץ, ולרוב נע בין שבועות לחודשים לא מעטים”.

שינוי הרגלים לאור שבץ מוחי

במקרים מסוימים, הפגיעה משבץ מוחי תהיה שולית ותאפשר לשוב לתפקוד מלא או כמעט מלא. עם זאת, בחלק מהמקרים, השבץ נחשב לקשה ומותיר בעיה תפקודית, שיש להתרגל אליה ולסגל אורח חיים מסוים בעקבותיה. הדבר החשוב ביותר הוא להקטין את הסיכון להתרחשות עוד אירוע מוחי – שכן אם אירוע נוסף מתרחש, הוא עלול להיות מסכן חיים.

בשל הסיבות הללו, מציין דוקטור אלעד לאור, יש להקפיד על אורח חיים בריא ומסודר ככל האפשר, לדוגמא: הקפדה על נטילת תרופות, הימנעות מעישון, הקפדה על נטילת תרופות מדללות דם במידת הצורך, הקפדה על רמות סוכר מאוזנות וכמובן ביצוע מעקב רפואי מתמיד. לתזונה מזינה ובריאה גם כן חלק משמעותי באורח החיים, כמו גם לפעילות גופנית ושמירה על המשקל. במקרה שבו יש מגבלה המונעת תפקוד תקין, ההמלצה היא לבצע פנייה אל הגורמים הנוגעים בדבר כדי להסתייע בשירותים שונים. 

כתיבת תגובה